COA
Succesvolle wervingscampagnes met online advertising
Inleiding
De arbeidsmarkt wordt de komende jaren blijvend krapper. Ook zie je dat de medewerkers van morgen op een andere manier invulling willen geven aan hun tijd. Om de nieuwe generatie te binden aan je organisatie, zijn dus andere manieren van werven nodig. Het COA vroeg Marketiek te adviseren over arbeidsmarktcommunicatie en invulling te geven aan verschillende openstaande vacatures. Dat hebben we gedaan met de juiste mix van content en online advertentiecampagnes. In deze casus leggen we uit hoe we dat hebben gedaan.
Recruitment marketing, een vak apart
Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers had verschillende vacatures openstaan. Van Teamhoofd Inkoop, tot HR managers, managersassistenten en locatiemanagers. Voor alle functies hebben we een persona uitgewerkt die inzicht gaf in interesses, eigenschappen en gedrag.
Deze data gaf ons de mogelijkheid om makkelijker keuzes te maken voor platform, de te maken content en het formuleren van de target groep voor advertenties.
Vervolgens produceerden we de content. We maakten foto’s van échte medewerkers & collega’s op de locaties waar diegene zou gaan werken. Dat zorgt voor persoonlijkheid en vertrouwen, dat essentieel is gebleken uit onze eerdere campagnes. Ook vertelden we in interviews verhalen van voorgangers en toekomstige collega’s. Zij vertelden eerlijk over hun werk, de sfeer en de organisatie. De impact die je maakt als medewerker bij het COA.
Bij vacatures die voor langere tijd openstaan of die uitdagender zijn om te vullen, produceerden we ook een employer branding video, die een goede impressie gaf over het werk bij deze overheidsorganisatie.
Éen van onze employer branding video's:
Sterke content op een krachtig platform
We sluiten geen platforms uit. Op basis van de eerder gemaakte persona’s kozen we een juiste mix aan platformen. Van social media tot jobplatforms, van vakwebsites tot Google Ads. De looptijd was vaak tussen de 4 en 12 weken. Door de campagne continu te blijven testen, te specificeren en bij te sturen, konden we de resultaten overtreffen. Met onze aanpak hebben we meer dan 15.000 directe clicks naar de vacatures weten te realiseren. Verder zien we bij alle vacatures een CPC (cost per click) die lager is dan de benchmark en een CTR hoger dan de benchmark.