Hockeyfilmpje

Van 0 naar 150.000 volgers op social media

Inleiding

Hét Instagram Hockeyplatform van Nederland. We vertellen je hoe wij @Hockeyfilmpje op Instagram hebben laten groeien tot een begrip binnen de hockeywereld, én hoe je een sterk merk bouwt op Instagram.

Het online avontuur begon in 2016

Het was het jaar 2016. Social media platformen zoals Facebook en Twitter waren de standaard en ook Instagram werd in die periode enorm populair. Op platformen ontstonden steeds meer community’ s en accounts die in het teken stonden voor de interesses van de gebruikers. Zo was er 433, een miljoenenvolgers platform waarop viral video’s te zien zijn van voetballers.

Wellicht met dat in het achterhoofd, viel op dat er in de hockeysport weinig video’s waren te vinden online. Gek, want hockey werd mede door het WK in 2014 steeds populairder in Nederland. Geef je een pass, dan moet je ook scoren, en zo ontstond het Instagram account @Hockeyfilmpje.

In 8 maanden tijd groeien van 0 naar 36.000 volgers op Instagram

De eerste weken was het voornamelijk bestaande video’s van andere platformen (Youtube) plukken en mensen volgen waarvan we dachten dat die mogelijk interesse hadden in hockey. Al snel tikte het account de 1.000 volgers aan. Omdat het hockeyende publiek het aantal volgers flink zag toenemen, wilden sommigen de ‘fame’ pakken, en stuurden zij zelf video’s in naar onze 1-koppige redactie. Per maand groeide het account met zo’n 2.000 volgers en dit verdubbelde iedere keer tot soms wel pieken van 6.000-8.000 volgers.

Hoe data zorgde voor het aanslaan van content bij het publiek

De content die we met @Hockeyfilmpje plaatste, was grappig, cool, opvallend of herkenbaar. Wij merkten bijvoorbeeld dat iemand die op zijn plaat ging tijdens de wedstrijd het beter online deed dan een werelddoelpunt van een spits tijdens de EHL (European Hockey League). Het zijn de opvallende, spraakmakende en soms gekke filmpjes die viraal gaan op social media.

Bij elke video kregen we nieuwe statistieken uitgedraaid van Instagram. Deze data, die inzicht gaf in het aantal weergaven, reacties, shares, aantal likes en engagement score, gebruikten we telkens ter verbetering van onze content strategie. Hierdoor konden we een goede mix van content maken, die precies aansloot bij de wensen en behoeften van de kijker. Mega belangrijk.

Door nieuwe content telkens weer te testen, te verbeteren en learnings toe te passen, zagen we dat het aantal volgers én de hoeveelheid terugkerende kijkers toenam. Uiteindelijk is dat de basis van een goed social platform.

Hoe je kanaal blijft groeien

Na die 8 maanden en 36.000 volgers in het hockeytasje, begon het @Hockeyfilmpje platform meer vorm te krijgen. Je volgers verwachten nieuwe content, maar wel zo boeiend en vernieuwend als altijd. Het dagelijks plaatsen van content vroeg ons steeds meer tijd en energie, want je wil kwaliteit blijven leveren. Het welbekende content monster.

Tegelijkertijd viel op dat het interessant werd voor bedrijven om voor een relatief goedkoop bedrag te adverteren op Social media. Het gebruik van influencers nam toe en het hockeyplatform veranderde van ‘kanaal met leuke hockeyfilmpjes’ naar een kanaal waar merken een niche sportdoelgroep konden bereiken: De hockeyers.

Vanaf dat moment is de focus bij Hockeyfilmpje volledig gaan liggen bij het bouwen van een goede structuur en contentmix om het vertrouwen van de volgers te houden, én inkomsten te genereren door samenwerkingen met toffe merken aan te gaan. Het gaat hier om merken die relevant zijn voor het hockeyende publiek, en ook de meerwaarde in zien van kwalitatief hoogstaande content.

Door ook strategische samenwerkingen te starten met influencers (bekende hockeyers) uit verschillende landen, groeide @Hockeyfilmpje niet alleen nationaal, maar ook internationaal tot een bekend hockeykanaal.  Die bekende hockeyers zagen ook de meerwaarde van het kanaal en zo konden zij werken aan hun ‘personal brand’. De samenwerkingen werden dus een WIN-WIN situatie.

Hockeyfilmpje op dit moment

Op dit moment heeft @Hockeyfilmpje de 125.000 volgers grens omver gelopen en is door het overnemen van andere relevante kanalen gegroeid tot over de 150.000 volgers. Ook hebben we met @Hockeyfilmpje een aantal kwalitatief hoogstaande online campagnes opgezet met merken zoals ABN-AMBRO, EHL Hockey, ONVZ zorgverzekeraar, ShoeFresh, Hockeyloverz en nog een tal van sport gerelateerde merken.

Een paar tips

  • Weet wie je doelgroep is, wat hun gedrag is en wát zij willen zien.
  • Zorg voor een goede content strategie, waarin je afwisselt tussen hero, hub en hygiene content.
  • Bouw vertrouwen op en zoek de interactie met je volgers op. Neem tijd om ze persoonlijk te spreken en te vragen naar vernieuwende concepten.
  • Ga samenwerkingen aan met de juiste personen die je merk omhoog kunnen tillen.
  • Blijf testen en opnieuw proberen. Haal uit je data de fouten en check wat aanslaat.
  • Stel jezelf af en toe de vraag of je content nog relevant of vernieuwend is voor je doelgroep.

Een community bouwen op social media?

Wij kunnen je helpen om een sterke contentstrategie te bedenken voor jouw merk. Hiermee bouwen we aan een sterke community rondom jouw merk. Nieuwsgierig?

In deze case

Samenwerken?

We leren jou en je organisatie graag kennen.