fbpx

Hockeyfilmpje – van 0 naar 150.000 volgers

In het kort

Hét Instagram Hockeyplatform van Nederland. We vertellen je hoe wij @Hockeyfilmpje op Instagram hebben laten groeien tot een begrip binnen de hockeywereld, én hoe je een sterk merk bouwt op Instagram.

Het online avontuur begon in 2016

Het was het jaar 2016. Social media platformen zoals Facebook en Twitter waren de standaard en ook Instagram werd in die periode enorm populair. Op platformen ontstonden steeds meer community’ s en accounts voor interesses van de gebruikers. Zo was er 433, een miljoenenvolgers platform waarop viral video’s te zien zijn van voetballers.

Wellicht met dat in het achterhoofd, viel op dat er in de hockeysport weinig video’s waren te vinden online. Gek, want de sport werd door het WK in 2014 steeds populairder in Nederland. Zeg je A, dan moet je ook B zeggen en zo ontstond het Instagram account @Hockeyfilmpje. Hoe spreek je dat uit in het Engels?!

In 8 maanden tijd groeien van 0 naar 36.000 volgers op Instagram

De eerste weken was het voornamelijk bestaande video’s van andere platformen plukken en mensen volgen waarvan we dachten dat die mogelijk interesse hadden in hockey. Al snel tikten het account de 1.000 volgers aan. Omdat het hockeyende publiek het aantal volgers flink zag toenemen, wilden sommige de ‘fame’ pakken, en stuurden zij zelf video’s in. Per maand groeide het account met zo’n 2.000 volgers per maand en dit verdubbelde telkens tot soms wel pieken van 6.000-8.000 volgers.

Hoe data zorgde voor het aanslaan van content bij het publiek

De content die @Hockeyfilmpje plaatste, was grappig, tof, opvallend of herkenbaar. Wij merkten bijvoorbeeld dat iemand die op zijn plaat ging tijdens de wedstrijd het beter online deed dan een werelddoelpunt van iemand op de Champions Trophy. Heel vreemd natuurlijk, maar leedvermaak is en blijft populair onder het jonge publiek.

Bij elke video kregen we nieuwe statistieken uitgedraaid van Instagram. Deze data, die inzicht gaf in het aantal weergaven, aantal reacties, aantal keer gedeeld, aantal likes en engagement score, gebruikten we telkens in onze content strategie. Hierdoor konden we een juiste mix aan content creëren, die de hoogste kwaliteit voor de kijker had, en voor ons zorgden voor een grote groei aan volgers en bereik.

Instagram werd nóg populairder en het publiek bleef content insturen om zelf populairder te worden en om te kunnen zeggen dat je 25.000 weergaven hebt gehad op ‘Dat te gekke trucje!’.

Hoe je kanaal blijft groeien

Na die 8 maanden en 36.000 volgers in het tasje, begon het @Hockeyfilmpje platform meer vorm te krijgen. Je volgers verwachten nieuwe content, maar wel zo relevant, boeiend en vernieuwend als altijd. Ook zagen we het vertrouwen van het publiek flink toenemen. Het dagelijks plaatsen van content vroeg ons steeds meer tijd en energie, want je wil kwaliteit blijven leveren.

Tegelijkertijd viel op dat het interessant werd voor bedrijven om voor een relatief goedkoop bedrag te adverteren op Social media. De opkomst van influencers nam toe en het hockeyplatform veranderde van ‘kanaal met leuke hockeyfilmpjes’ naar een kanaal waar merken een ‘specifieke sport gerelateerde doelgroep’ konden bereiken.

Vanaf dat moment is de focus bij Hockeyfilmpje volledig gaan liggen bij het bouwen van een goede structuur om het vertrouwen van de volgers te houden, én inkomsten te genereren door samenwerkingen met toffe merken. Het gaat hier om merken die relevant zijn voor ons publiek, maar ook die echt een samenwerking willen aangaan met het platform.

Door ook strategische samenwerkingen te starten met influencers (bekende hockeyers) uit verschillende landen, groeide @Hockeyfilmpje niet alleen nationaal, maar ook internationaal tot een sterk hockeykanaal.  Die bekende hockeyers zagen ook de meerwaarde van het kanaal en zo konden zij werken aan hun ‘personal brand’. De samenwerkingen werden dus een WIN-WIN situatie.

Logisch: Het Instagram algoritme veranderde

Na de toenemende populariteit van Instagram, veranderde de makers het algoritme, dat ervoor zorgde dat onze volgers en potentiele publiek onze berichten minder vaak zagen. Op dat moment zit je als merk toch vaak met de handen in het haar en weet je niet hoe je groei kan blijven realiseren. Denk maar eens aan het net starten op een nieuw platform, waar je nog niks vanaf weet. Algoed: Na een tijd van nieuwe content formats testen (zoals onze start), kregen we in de gaten hoe het algoritme functioneerde en ontdekten we dat onze video’s in zo’n kort mogelijke tijd zoveel mogelijk gezien moesten worden. Hierdoor word je als maker enorm beloond (met weergaven).

Op dit moment heeft @Hockeyfilmpje de 100.000 volgers grens omver gelopen en is zelfs door het overnemen van andere relevante kanalen gegroeid tot over de 150.000 volgers. Ook hebben we met @Hockeyfilmpje een aantal kwalitatief hoogstaande online campagnes opgezet met merken zoals ABN-AMBRO, EHL Hockey, ONVZ zorgverzekeraar, ShoeFresh, Hockeyloverz en nog een tal van sport gerelateerde merken.

Het kanaal bereikt een specifieke doelgroep en de content die laten zien wordt is dus ook altijd relevant voor dé hockeyer. Het avontuur is nog lang niet afgelopen, maar we hebben gedurende dit avontuur een heleboel geleerd.

Een paar tips

  • Weet wie je doelgroep is, wat hun gedrag is en wát zij willen zien.
  • Zorg voor een goede content strategie, waarin je afwisselt tussen hero, hub en hygiene content.
  • Bouw vertrouwen op en zoek de interactie met je volgers op. Neem tijd om ze persoonlijk te spreken en te vragen naar missende behoefte.
  • Ga samenwerkingen aan met de juiste personen die je merk omhoog kunnen tillen.
  • Blijf testen en opnieuw proberen. Haal data uit je fouten en check wat aanslaat.
  • Stel jezelf af en toe de vraag of je content nog relevant of vernieuwend is voor je doelgroep.

Hoe vond je deze case?

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn